Personeel‎ > ‎

Personeelsdag 2011

Thema personeelsdag: ZAPP gymnastiek


"Vertel het mij en ik zal het vergeten"
"Laat het me zien en ik zal het onthouden"
"Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken" (Confucius)

 

 

Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. De scholen besteden structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. 
Sociaal-emotionele ontwikkeling is gekoppeld aan levensbeschouwelijk vormingsonderwijs, actief burgerschap en ZAPP gymnastiek.
Met het bewegende kind als uitgangspunt geeft deze personeelsdag informatie die praktisch en nuttig is voor iedere Archipelgroepsleerkracht.

Wat houdt ZAPP gymnastiek in?

ZAPP gymnastiek werkt positief naar beide partijen: uitdagend en gevarieerd voor de kinderen en zeer gebruiksvriendelijk voor de groepsleerkracht; deze zal merken (na een argwanend begin = ervaringsfeit) dat hij/zij steeds meer tijd krijgt om leerlingen te bekijken en eventueel te begeleiden. De kinderen werken vaak heel zelfstandig en reguleren zelf spelen en oefeningen. Juist dit laatste gegeven geeft rust aan de groepsleerkracht en werkt zeer positief.


ZAPP gymnastiek werkt met basisopstellingen die voor alle groepen in grote mate dezelfde structuur hebben. Daarom is het belangrijk dat er minimaal 2 lessen (kan ook in samenspraak met andere school) in de zaal gepland zijn en dat in verband met het opbouwen een groep 6, 7 of 8 begint. Opruimen hebben de lagere groepen zeer snel onder de knie.

ZAPP gymnastiek werkt zowel met klassikale lessen waarbij instructie, spel of sfeer bepalend zijn, als met groepen: meestal zijn er 4 onderdelen. Twee onderdelen worden daarvan herhaald, zodat u slechts twee nieuwe onderdelen hoeft uit te leggen.

ZAPP gymnastiek heeft vrije lessen om in die lessen te kunnen oefenen voor sportdagen, speciale gelegenheden van school te vieren, sportverenigingen die kennismakingslessen geven, enz.